Bokrecension: Flickan från ovan

2010-04-24 / 19:48:48

Nu har jag läst klart den! Lånade nyss en annan bok på skolans bibliotek, och eftersom att jag hade den här kvar så frågade hon - bibliotekarien - vart Flickan från ovan var. Och då sa jag att jag nästan läst klart den, vilket jag gjorde senare samma dag... Så jag ska lämna tillbaks den på måndag.



Författarens namn
Alice Sebold

Genre
Drama

Kort beskrivning av handlingen
Susie Salmon är fjorton år gammal och upplever sin första förälskelse då hon blir våldtagen och mördad av en granne. Från sin plats i himlen klänger hon sig fast vid de levandes värld. Under många år följer hon sin familj i dess sorgearbete, mördaren och polisens arbete, tills den dag hennes önskningar ser ut att gå i uppfyllelse. 

Ange i vilken tid och miljö boken utspelar sig
Nutid, himlen, vanlig stadsmiljö.

Bästa delen av boken
Skriver väl oftast att allt är bra... Jag kanske borde byta ut den här delen? Hm... Nåja. Bästa delen av boken var nog när Susie fick träffa sin kärlek igen, i Ruths kropp.

Första tanken om boken
Jag tänkte att den skulle vara bra. Ja, annars skulle jag väl inte ha lånat den? Men den var bättre än jag hade föreställt mig. Jag hade nog trott att den skulle bli långtråkig, men det blev den inte.

Skriv vad du tyckte om boken och varför
Det här kan vara svårt ibland, den här delen... Men ja, jag tyckte att boken var bra. Kanske för att den inte var långtråkig - vilket jag kände att den kanske skulle bli efter ett tag - och för att det fanns en drivkraft hela tiden typ... Om det hade varit en annan bok kanske jag inte hade orkat läsa klart den, men nu så ville jag ju veta hur det gick för Susie. Så det var klart att jag ville läsa klart den, det fanns liksom driv i det hela. Det var en sak jag tyckte om med den här boken...

Kommentarer!
Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: